ΔΕΝ ΗΡΘΑ, ΕΦΥΓΑ
προβολές, παρουσίαση εικαστικού έργου, συζητήσεις, dj set
20 Ιουνίου 2024, 19:30, Δημοτική Αγορά Κυψέλης
Counterpoints (GR), Døcumatism
Με τους/ις: Σαμίρ Καραχόντα, Γιώργο Σαλαμέ, Αλέξανδρο Σιμόπουλο, Φιορίντα Τσενάι, Døcumatism & Μενέλαο Καραμαγγιώλη, Forensic Architecture, Latent Community.
Συνεχίζοντας σταθερά τη δράση του στην Αθήνα, ο οργανισμός για τη σύγχρονη τέχνη Counterpoints επιστρέφει για τέταρτη χρονιά με ένα νέο έργο ανάθεση στο δημόσιο χώρο της Κυψέλης, στο πλαίσιο του Refugee Week Greece 2024 υπό τη θεματική του φεστιβάλ “Το σπίτι μας”. Ο εικαστικός Αλέξανδρος Σιμόπουλος με σημαντική πορεία στη δημιουργία μεγάλων ζωγραφικών έργων στο δημόσιο χώρο δημιουργεί ένα νέο έργο μέσα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης μέσα από μια συμμετοχική διαδικασία που αντανακλά την κουλτούρα του διαλόγου, της ανταλλαγής και των συνεργειών που επιθυμούμε στις γειτονιές μας. Το έργο πραγματοποιείται σε δημιουργική συνεργασία με την ομάδα της Døcumatism και βασίζεται στο, σε εξέλιξη, ερευνητικό – καλλιτεχνικό έργο the Afrogreeks.
Αναπόσπαστο κομμάτι της ομάδας είναι ο Κεϊτά Αλασάν, η ιστορία, η δράση και το πορτρέτο του οποίου αποτυπώνεται στο έργο. Ο Κεϊτά έφυγε από την Ακτή Ελεφαντοστού ως ασυνόδευτος πρόσφυγας και στη συνέχεια εργάστηκε για αρκετά χρόνια μέσα στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης ως διαμεσολαβητής πλέον ο ίδιος για όσους/ες έφυγαν μετά από αυτόν. Το πορτρέτο βασίζεται στο βίντεο Κεϊτά- the Afrogreeks το οποίο θα προβάλλεται στο χώρο. Η ρεαλιστική αποτύπωση του πορτρέτου μπλέκεται με ένα φαινομενικά αταίριαστο στοιχείο που αφενός μας καλεί να ονειρευτούμε, να ξεχαστούμε στη θαλπωρή του και αφετέρου υπογραμμίζει την ανάγκη να αναστοχαστούμε και να μην ξεχάσουμε: ένα ηλιοβασίλεμα από την παραλία της Γάζας στην Παλαιστίνη σε διάφορα στάδια πριν τη δύση. Η δημιουργία του έργου παίρνει μορφή εργαστηρίου με εφήβους της Κυψέλης , οι οποίοι θα συμμετάσχουν δημιουργικά στη διαδικασία ολοκλήρωσης του.
Το έργο θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο μιας σειράς δράσεων που θα πραγματοποιηθούν στις 20 Ιουνίου 2024, Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων, στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης. Η έναρξη γίνεται με τη συζήτηση ENHANCING THE VOICES μία συζήτηση με συμπολίτες μας με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο που διοργανώνει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ. Στη συνέχεια θα γίνει μία προβολή βίντεο, με έργα που διαπραγματεύονται τις πολλαπλές όψεις του σπιτιού ως οικία, πατρίδα και ταυτότητα μέσα από διαφορετικές ερευνητικές και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις. Η μετανάστευση, η νοσταλγία, η απώλεια ως συνέπειες των πολέμων και της κλιματικής κρίσης, αλλά και η επαναδιαπραγμάτευση του τρόπου ζωής, του ανήκειν και της συνύπαρξης εντός των τοπικών κοινοτήτων είναι μερικά από τα θέματα που τίθενται μέσα από έργα της Døcumatism, των Forensic Architecture, του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, των Latent Community, του Σαμίρ Καραχόντα, του Γιώργου Σαλαμέ και της Φιορίντα Τσενάι.
Πρόγραμμα
19:30 Συζήτηση, ENHANCING THE VOICES
Με αφορμή την δημοσίευση της έκθεσης «Ενισχύοντας τη φωνή όσων πλήττονται από τις πολιτικές της Ε.Ε. για τη μετανάστευση και το άσυλο», μία συζήτηση με συμπολίτες μας με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο που διοργανώνει το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ
21:15 Σύντομη παρουσίαση έργων και έναρξη προβολής
-> Πρόγραμμα (συνολική διάρκεια 64’)
NË MES (ΑΝΑΜΕΣΑ) (2019), Σαμίρ Καραχόντα, 14 λεπτά
Τα αδέλφια και τα παιδιά τους που ζουν στο εξωτερικό χτίζουν πανομοιότυπα σπίτια για να εκφράσουν την ισότητα και την ενότητα εντός της οικογένειας. Ένα πορτρέτο ενσυναίσθησης των οικογενειών που, λόγω οικονομικής αναγκαιότητας, αναγκάζονται να ζήσουν μεγάλο μέρος της ζωής τους αποκομμένοι και σε κουλτούρες διαφορετικές από τις δικές τους.
Neromanna, Latent Community (2017), 8:15 λεπτά
Το έργο εστιάζει στην ιστορία ενός χωριού στην Φωκίδα, του Καλλίου. Οι κάτοικοί του υπέστησαν έξωση το 1969, αργότερα το 1981 το χωριό πλημμύρισε και αφέθηκε βυθισμένο σε μια τεχνητή λίμνη που δημιουργήθηκε από την κατασκευή του φράγματος Μόρνου, με σκοπό την υδροδότηση της Αθήνας.
Claw Machine, Γιώργος Σαλαμέ (2023), 14 λεπτά
Το Claw Machine είναι η ιστορία της βύθισης στο βίωμα του ξεριζωμού. Θραύσματα και λέξεις. Το ανείπωτο, το μη περιγράψιμο. Η μνήμη κλονίζεται. Η πόλη πολιορκείται. Τα μάτια κλείνουν. Η φυγή προς το άγνωστο. Το δίλημμα είναι: αντίσταση ή μετανάστευση; Μεσογειακά ταξίδια χωρίς επιστροφή.
Alex_the AfroGreeks, Døcumatism & Μενέλαος Καραμαγγιώλης (2020), 7 λεπτά
Ο Άλεξ, ένας από τους ήρωες του κοινοτικού συλλογικού έργου σε εξέλιξη the AfroGreeks, επαναπροσδιορίζει την έννοια της πατρίδας και της ταυτότητας μέσα από μια διαρκή πορεία από και προς την Αφρική ορίζοντας την Κυψέλη ως αυτόνομο, πολυφυλετικό τοπίο που του εξασφαλίζει ελευθερία και αποδοχή και γίνεται η δική του “πατρίδα”.
Lule Jeta (Λούλε Γιέτα), Φιορίντα Τσενάι, 7:07 λεπτά
Ένα προσωπικό εγχείρημα της Φιορίντα Τσενάι που επικεντρώνεται γύρω από τη σχέση μεταξύ της μητέρας της και εκείνης σε ένα βίντεο πορτραίτο της μητέρας της μέσα στο μπάνιο του σπιτιού τους.
Εκτελέσεις και ομαδικοί τάφοι στην Ταντούρα, 23 Μαΐου 1948, Forensic Architecture (2023), 14 λεπτά
Έρευνα των FA για τις εκτελέσεις και τους ομαδικούς τάφους στο Παλαιστινιακό χωριό Ταντούρα νότια της Χάιφα κατά μήκος της Μεσογείου, το οποίο καταλήφθηκε από Ισραηλινές δυνάμεις πριν 75 χρόνια, στις 22-23 Μαΐου 1948.
Θα ακολουθήσει DJ Set με τον Νίκο Θωμά
Συντελεστές
Συμμετέχοντες/ουσες: Døcumatism, Forensic Architecture, Latent Community, Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Σαμίρ Καραχόντα, Γιώργου Σαλαμέ, Αλέξανδρος Σιμόπουλος, Φιορίντα Τσενάι
Παραγωγή: Δωροθέα Κρητικού, Ιλιρίντα Μουσαράι, Γκρέις Νουόκε, Πρέσιους Ομπιντάια, Σταύρος Τριάντος
Επιμέλεια: Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου, Αλμίρ Κόλτζιτς